niedziela, 13 listopada 2016

Zdrowo jem, więcej wiem

Poznajemy owoce i warzywa
Rozpoczynając realizację projektu "Zdrowo jem, więcej wiem" dzieci zostały zapoznane z założeniami programu do którego przystąpiła świetlica zerówki „Oa”. Ich poziom wiedzy był na dosyć dobrym poziomie, gdyż zdobyły one wiedzę na wcześniejszym szczeblu edukacji- w przedszkolu.
Podczas pierwszych zajęć dzieci zostały zapoznane z  owocami i warzywami. Wysłuchały wiersza „Na straganie” J.Brzechwy. Klasyfikowały na podstawie obrazków, które warzywa były wymienione, a które nie. Potem rysowały te warzywa oraz wcieliły się w rolę warzyw straganowych. „Odegrane” zostało przedstawienie. Zaprosiliśmy już dzieci z  przedszkola do swojej grupy, z zamiarem pokazania im swoich umiejętności aktorskich. Na koniec dnia odbyła się pogadanka na temat warzyw i owoców. Zapisywane były pomysły dzieci, dlaczego warto jeść owoce i warzywa.
W drugim dniu dzieci miały okazję wąchać, smakować, dotykać owoców i warzyw. Bawiły się w zabawę ruchową „Sałatka owocowa”.  Odgadywały warzywa i owoce za pomocą dotyku- wyciągały je z pudełka po odgadnięciu. Były językowe zagadki o warzywach i owocach oraz wartościach jakie mają w sobie.  Dzieliły nazwy owoców i warzyw na sylaby i wyodrębniały głoski w nagłosie i wygłosie. Odbyły się również zabawy ruchowe wraz ze sztafetą na sali gimnastycznej. Dzieci podawały sobie w woreczkach warzywa jako sztafeta, musiały wykonywać przeróżne zadania z warzywami- stać na jednej nodze, obiec 3-krotnie warzywo, jak najszybciej podać sobie warzywo, przenieść  owoc w miejsce hula hop, idąc na czworaka.

Plakat zachęcający do zrezygnowania ze słodyczy
Dzieci, po powtórzeniu wiadomości o warzywach i owocach- pogadanka na temat ważności zdrowego jedzenia i minimalizowania spożywania słodyczy dobrały się w pary i wykonały plakaty zachęcające do zdrowego jedzenia, wychodzenia z domu i uprawiania sportu, podejmowania aktywnego trybu życia. Dzieci same decydowały co będą rysować i w jakiej formie. Po wymyśleniu hasła prosiły nauczycielkę o zapisanie go na plakacie. następnie usiedliśmy na dywanie i omówiliśmy każdy plakat po kolei, dzieci wypowiadały się na temat własnych plakatów, inne mogły zadawać pytania. Plakaty zostały umieszczone na korytarzu szkolnym na II piętrze nieopodal klas 1-3. Zadanie było wykonane dnia trzeciego.

Strefa aktywności – najciekawsze propozycje zabaw na świeżym powietrzu
Zajęcia zaczęły się przedstawieniem sylwety sportowca- manekina. Dzieci zastanawiały się kim może być ten mężczyzna, czym się zajmować na co dzień i jaką aktywność uprawiać. Następnie musiały zastanowić się w grupkach nad różnymi aktywnościami, sportami, zabawami ruchowymi które pozytywnie wpływają na ludzkie zdrowie. Jako że nie  potrafią jeszcze czytać, nauczycielka podchodziła do grupy i zapisywała ich pomysły na karteczkach. W dalszej kolejności pomysły dzieci zostały przedstawione na forum grupy. Każdy pomysł został przeczytany, dzieci wybierały, poprzez głosowanie, najlepsze pomysły zabaw i gier na świeżym powietrzu. Przegadaliśmy również, które zabawy możemy wykorzystać w domu czy na sali gimnastycznej, gdy jest zimno i pogoda nie sprzyja wyjściu na podwórko. Wszystkie pomysły zostały przepisane komputerowo i wystawione na korytarz główny, z którego wiedzie korytarz na salę gimnastyczną i salę świetlicy zerówki.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz